Theater opleidingen
*1992-1995 Toneelacademie Maastricht
*1999-2005 DASARTS The Advance School for Theater and Dance
Workshops:
*2002 The medium is the message; o.l.v. Quirien Racké en Helena Muskens.Onderwerp: de intergratie van film/video en theater.
*2001 2e deel Dasartsstudie, met Paul Perry,Ulay, Frank van de Ven, Tom McCarthy, Tim Etchells, AdrianHeathfield, Jalal Toufic, Dragan Klaic.
Thema: Event Horizon.
• 1999 1e deel Dasartsstudie, met Enrique Vargas, Peter de Bie, Richard Gough, Alicia Rios, Barbara Kirshenblaat-Gimbett.
Thema: Food Performance and Cookery.
• 1999 Sessie onder leiding van Tim Etchell van Forced entertainment bij Het Gasthuis Amsterdam.
Onderwerp: Performance Technieken.
• 1998 Masterclass bij Plaza Futura in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam. Workshop Gijs de Lange.
Onderwerp: de relatie Regisseur – Acteur.
• 1998 Masterclass Toneelgroep Amsterdam onder leiding van G.J. Reijnders
Onderwerp: Montagetechnieken.
Regie | Voorstellingen en kunstprojecten
- 2011 Dekselse Bosch / Afval is Goud
- 2010 Allerzielen
- 2010 Tuin der liefde (een klein gebaar van troost) / Handstandmeisjes (het geluid van onschuld)
- 2009 Allerzielen / Gidsenproject
- 2007 Verboden Toegang, Kwetsbaar Gebied
- 2005 Inside
- 2005 De Genestelde
- 2004 10 jaar Theater / Opening Pand 18
- 2004 Branden Zullen Wij
- 2003 Taillebloed
- 2002 Utopia 2002
- • 2002 Ola la liefde 2002 Loss
- • 2001 Reconstructie
- • 2001 Loss
- • 2001 BloedEigen
- • 2000 Friday Late Night Live Show
- • 2000 Het Jachtseizoen
- • 1999 Memory
- • 1999 Berichten van de Straat – Eindstrijd
- • 1998 Botvlees
- • 1997 Het Proces tegen Suzanne Margaretha
- • 1996 Hommage
- • 1995 Een Goed Hoofd
- • 1994 Bed-Kwartet
Dekselse Bosch/Afval is Goud (2011)
is een beeldend theatraal drijvend werk wat geïnspireerd is op het schilderij ‘de Hooiwagen’ van Jheromius Bosch. Uit verschillende laat- middeleeuwse bronnen blijkt dat hooi geassocieerd werd met wereldse zaken zoals bedrog, ijdelheid, materialisme en hebzucht : ”De wereld is een hooistapel en ieder neemt daarvan zoveel hij vatten kan”.
Dekselse Bosch / Afval is Goud nodigt uit om met andere ogen naar afval te kijken. Door onze welvaarts-wegwerp-maatschappij raken onze grondstoffen op en is recyclen noodzakelijk. Wij bouwen ons beeld van 2e hands materiaal wat ingezameld wordt onder de Bossche bevolking, daardoor wordt letterlijk iedereen met elkaar verbonden. Verbinding is essentieel in ons werk en ook in het leven ook al denken wij mensen ons zelf voortdurend los.
Voor dit project werken wij samen met de Bossche afvalstoffendienst. De mensen die zorg dragen voor ons wekelijks afval, zullen schitteren op het water van de Binnen Dieze. Op geheel eigen wijze laten zij zich zien en horen op onverwachtse momenten. Zij zullen zwemmen in het goud; in een gouden afval-landschap.
concept en uitwerking
Marianne van Heeswijk (beeldende kunst)
Désirée van der Heijden (theatermaker)
met medewerking van Medewerkers van de Afvalstoffendienst ’s–Hertogenbosch www.afvalstoffendienst.nl, Bossche bevolking.
Marianne is een beeldend kunstenaar die theatraal werk maakt en Désirée is een theatermaker waarbij het beeld een grote rol speelt in de voorstellingen. In hun samenwerking begeven zij zich alle twee op beiden kunstgebieden waardoor een versmelting van disciplines ontstaat. Onvoorspelbaarheid, rauwe schoonheid en verbinding zijn de sleutelwoorden voor het werk dat zij maken.
Allerzielen (2010)
Allerzielen.nu
Beleef de kunst van het herdenken
Het Centrum Beeldende Kunst ‘s-Hertogenbosch organiseert op 30 oktober van 18:00 – 22:00 uur het kunstproject Allerzielen.nu op Landpark Assisië in Biezenmortel. Tijdens dit multidisciplinair kunstproject veranderen kunstenaars en vrijwilligers het park in een sfeervolle en gastvrije ontmoetingsplaats voor de levenden.
Op het prachtige terrein van Landpark Assisië kun je als bezoeker op verschillende manieren stilstaan bij het leven en de dood van de mensen om je heen. Projectleider Ivonne van der Velden vertelt: “Er komt een schrijfster die je herinneringen aan dierbaren tot een sprookje verwerkt, je kan luisteren naar een geluidscompositie over stilte, gidsen verwennen je met cadeautjes en ook staan er geschoolde stemmenbevrijders klaar om de naam van je beminde de sterrenhemel in te zingen. Daarnaast krijgt iedereen de kans zijn overledene op speciale gedenkplekken te herdenken. Kortom: het Landpark wordt een spirituele plek voor herdenken en bezinnen.”
Allerzielen.nu wordt gerealiseerd in opdracht van Schatten van Brabant, het culturele programma van de provincie Noord-Brabant en is geïnspireerd op ‘Allerzielen Alom’ van Ida van der Lee. Het brengt de betekenis van het verleden naar voren in het heden en schept daarmee ruimte voor nieuwe rituelen en een eigentijdse interpretatie van traditie. Allerzielen.nu behoudt de bezinning die hoort bij de Katholieke traditie allerzielen, maar sluit tegelijkertijd aan bij de tijd van nu. De nadruk ligt op kunst, spiritualiteit en leven.
Allerzielen.nu wordt op drie plaatsen in Brabant georganiseerd. Voor het volledige programma en meer informatie zie www.allerzielen.nu
‘Tuin der Liefde’ (2010)
(een klein gebaar van troost)
Wij zijn verbonden, dat zijn we, ook al denken wij mensen ons zelf voortdurend los. Los van de ander, de anderen, los van de wereld. We kunnen denken wat we willen, maar dat verandert niets aan het inherente gegeven van verbonden zijn.
Tuin der Liefde (een klein gebaar van troost) is een drijvend theatraal beeld van een engel op water. Voor dit project zamelden beeldend kunstenaar Marianne van Heeswijk en theatermaker Désirée van der Heijden oude knuffels in van kinderen op 3 Bossche basisscholen. Deze knuffels vormen de basis van hun kunstobject. Het ontwerp is geïnspireerd op de Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch, waar het voor Désirée en Marianne gaat over het schurend vlak van verlies van onschuld.
Marianne van Heeswijk & Désirée van der Heijden
concept en uitwerking
Marianne van Heeswijk & Désirée van der Heijden
met medewerking van Elke Schouten, Nikki Geelen, Dahai Gbaa,
Bewoners van Coudewater, Groep Turkse vrouwen.
‘Handstandmeisjes’ (2010)
(het geluid van de onschuld)
Naast het drijvend theatraal beeld zal op verschillende plaatsen in de stad een geluidswal met de stemmen van de eerder genoemde kinderen te horen zijn, die reageren op het werk van Jeroen Bosch. “We hebben de kinderen De Tuin der Lusten laten zien en hen daarop laten reageren.”
Bijlage 3 De reacties van de kinderen op ‘De Tuin der Lusten’.
Daarnaast hebben de kinderen in het interview verteld over hun lievelingsknuffel.
Dit opgenomen geluidsmateriaal is basis voor een nieuwe geluidscompositie.
Concept en uitwerking: Désirée van der Heijden & Marianne van Heeswijk
Compositie: Freek Seisveld & Sven Myren
Met dank aan: alle kinderen van groep 5 en 6 van de Jeroen Boschschool, De Aquamarijn en de Boschveldschool, familie Peters in Hedel, Marklus, kringloopwinkel Oss, Het Goed, Beter voor Best, Vincentiusstichting, Allerhandel/de opruimer, De Kleine Beurs, SOS rommelmarkt en de waterfietsfietsers.
Marianne van Heeswijk & Désirée van der Heijden
Van alle kinderen is een foto met lievelingsknuffel gemaakt door Marja Sterck (beeldend kunstenaar)
In een later stadium zal hiervan een fotoboek met cd van de geluidscompositie en teksten van de kinderen worden uitgebracht.
Krantenartikel ‘Bossche Omroep’
Jheronimus Bosch 500
2016 is het jaar van Jheronimus Bosch. Het is dan 500 jaar geleden dat deze bekende Bossche schilder stierf en daar wordt uitgebreid bij stilgestaan met bijzondere activiteiten geïnspireerd op zijn werk en leven. De stichting Jheronimus Bosch 500 initieert en coördineert deze activiteiten. Tussen 18 en 27 juni vindt de eerste editie van Bosch Parade plaats, een jaarlijkse optocht over het water bestaande uit kunstobjecten die zijn geïnspireerd op het werk van Bosch. De voorbereidingen van deze fantasierijke optocht zijn in volle gang.
De Tuin der Liefde (een klein gebaar van troost)
’s-HERTOGENBOSCH – Een klein gebaar van troost. Het is wat een teddybeer, pluche konijn, giraffe, nijlpaard, leeuw of knuffelpop kunnen betekenen voor een kind. Voor hun object voor de Bosch Parade – De Tuin der liefde, (een klein gebaar van troost) zamelden kunstenaars Marianne van Heeswijk en Désirée van der Heijden oude knuffels in op basisscholen. Deze knuffels vormen straks de basis van hun kunstobject: een drijvend theatraal beeld van een engel op water. Bij hun ontwerp lieten Marianne en Désirée zich inspireren door een van de befaamde schilderijen van Jheronimus Bosch: ‘De Tuin der Lusten’.
Uitgangspunt van de makers
Wij zijn verbonden, dat zijn we, ook al denken wij mensen ons zelf voortdurend los. Los van de ander, de anderen, los van de wereld. We kunnen denken wat we willen, maar dat veranderd niets aan het inherente gegeven van verbonden zijn. Van en voor Bosschenaren. “Eén van de uitgangspunten van Bosch Parade is mensen uit de stad bijeen brengen en samen te laten werken zodat het echt iets wordt van en voor de stad”, begint Désirée. “Elk object wordt begeleid door professionele kunstenaars maar komt tot stand dankzij en met Bosschenaren en lokale organisaties. In ons geval zijn dat de kinderen van drie Bossche basisscholen, Boschveld, Jeroen Bosch en de Aquamarijn. Daarnaast werkten een groepje Turkse vrouwen en bewoners van Coudewater mee met het aan elkaar maken van de knuffels.”
Geluidswal ‘het geluid van de onschuld’
Naast het drijvend theatraal beeld zal in juni op verschillende plaatsen in de stad een geluidswal met de stemmen van de eerder genoemde kinderen te horen zijn, die reageren op het werk van Jeroen Bosch. “We hebben de kinderen De Tuin der Lusten laten zien en hen daarop laten reageren. Daarnaast hebben de kinderen in het interview verteld over hun lievelingsknuffel.” Dit opgenomen geluidsmateriaal wordt door twee jonge componisten; Freek Seisveld en Sven Myren bewerkt en in een compositie gezet.
Boek
Alle kinderen zijn gefotografeerd, met hun lievelingsknuffel, door beeldend kunstenaar Marja Sterck. In een later stadium zal er een boek uitkomen met deze foto’s en een cd met de geluidscompositie.
Ook hebben de kinderen ieder een collage gemaakt met als thema een ‘BoschBeest’.
Het schilderij ‘De Tuin der Lusten’ is voor Marianne en Désirée vervreemdend en logisch tegelijkertijd. Naast dat het hen een rijkdom aan beeldende inspiratie levert, gaat het voor hen over het schuurvlak van schuld en onschuld. Het verlies van onschuld.
Het kunstobject van Marianne en Désirée is te zien als onderdeel van Bosch Parade die tussen 18 juni en 27 juni vijf keer over de Groote Stroom trekt.
Meer informatie over de kunstenaars:
www.villavanheeswijk.nl en/of www.deezs.nl.
Meer over Bosch Parade en andere activiteiten rondom Jheronimus Bosch 500: www.boschparade.nl www.bosch500.nl
Over Jeroen Bosch
Jeroen Bosch die maakt allemaal schilderijen, en kunstwerken. Van halve mensen en halve beesten die zitten dan aan elkaar. En beesten die Jeroen Bosch nog nooit heeft gezien heeft die van andere mensen. Want Jeroen Bosch is nooit den Bosch uit geweest. Dus andere mensen die er wel uit zijn geweest, die hebben dan zo’n foto gemaakt ofzo. en dan heeft Jeroen ze over gekleurd (na geschilderd) op zijn schilderijen.En Jeroen woonde ook heel dicht bij de kerk dus als er een stadsbrand kwam ofzo, dan werd zijn huis niet verbrand omdat, veel mensen heel veel geven om de kerk dus die werden vooral heel nat gehouden, Dus dat huisje verbrandde dan ook niet. En eigenlijk had Jeroen Bosch een andere achternaam, maar die weet ik niet meer precies. Maar die vader en die vader en die vader van die vader en die opa enzo. die waren ook allemaal schilders en kunstenaars. Die hadden ook gewoon dezelfde achternaam en Jeroen Bosch die vond dat al zo veel kunstenaars met die achternaam waren dat die zijn achternaam heeft veranderd in Bosch. Zijn geboorteplaats. Toen Jeroen Bosch dood ging toen had de koning van Engeland ALLE schilderijen gekocht, omdat die ze heel mooi vond. En in de klas zei iemand ook wel dat ze in de aanbiedingen was. Maar dat vond ik een beetje een domme opmerking. En nou staan bijna al die schilderijen zijn nu in Spanje. Bijna al die schilderijen die die Engelse koning had gekocht liggen bijna allemaal in Spanje waar die Engelse koning naar toe heeft gebracht. En eerst deed die altijd de kwasten van zijn vader afspoelen toen die 13 was, en toen die 14 was hielp die zijn vader elke dag en hij vond het ook heel leuk maar, toen die 15 was ofzo kweet niet meer precies toen hielp die zijn vader niet meer en ging die zelf schilderen en kunstwerken maken. En hij was toen niet meer zo’n knechtje en daar was die ook heel blij mee want hij kon dan al zijn gevoelens uiten enzo.
Allerzielen / Gidsenproject (2009)
Verboden Toegang, Kwetsbaar Gebied (2007)
Een montagevoorstelling voor mensen van 10 tot 110 jaar.
Gebaseerd op de roman ‘KUS ME’ van Bart Moeyaert.
Zomer, hitte, krekels, kikkers die gekust worden en kikkers in de wijnazijn Vandaag springt de hitte uit de lucht
Vier pubers bij een meer spelen het geheimenspel.
W dit was min of meer een geheim Lena
L dat had ik al begrepen, een groot geheim is het niet maar
wel een mooi geheim.
Zal ik je eens wat vertellen…
Wat is dat toch met geheimen?
Soms zijn ze fijn en soms voelen ze als een ketting om je hart.
Soms wil je het zeggen en kan je het niet en soms is het net andersom.
Soms vertel je een geheim aan iemand die het helemaal niet horen wil
Zie daar maar eens uit te komen midden in je pubertijd en trouwens ook voor de rest van je leven…
spel Daniel Sikora, Denise Bontje, Natasja Looman, Pieternel Bollmann
regie Désirée van der Heijden
speeldata Zaterdag 15 december 2007, Vrijdag 21 december 2007, Zaterdag 22 december 2007
met dank aan Toneelacademie Maastricht, Niek, Jo, Leon, gemeente ‘s-Hertogenbosch, Ad Rijsdijk
Inside (2005)
Een muzikale performance gedragen door beelden.
Désirée vd Heijden vroeg Annet henskens (beeldende kunst/theatervormgeving) een werk te maken voor een van de muren van Pand 18. Dit werk is startpunt geweest voor de muzikale performance.
zang/spel Marije Idema
spel/compositie Bart van Dongen
beeld Annet Henskens
regie Désirée van der Heijden
De Genestelde (2005)
Een nieuwe theatertekst van Marije Idema (01-02-2005)
Op de vloer ligt een rubberboot, onopgeblazen.
Dan geeft het binnenkomende publiek aanwijzingen over waar ze moeten gaan staan of zitten, soms wisselt ze weer mensen om,verschuift ze totdat het voor haar gevoel precies goed staat.
Bijlage 4 De gehele theatertekst ‘De Genestelde’ van Marije Idema
10 jaar theater / opening Pand 18 (2004)
Branden Zullen Wij (2004)
Waar liggen de grenzen van controle, hoe lang accepteert men het om gecontroleerd te worden en wanneer neemt men het heft in eigen handen?
concept/regie Désirée van der Heijden
spel Ilse van Kemenade, Bram Coopmans, Marije Idema
video/ontwerp flyer Su Tomesen
geluid Alison Isadora
dramaturgie/tekst Fenneke Wekker
gespeeld op 11 en 12 mei 2004 Frascati
foto’s © Reyn van Koolwijk (reyno@xs4all.nl)
Als afstudeerproject van haar studie aan Dasarts, presenteert Désirée van der Heijden het vooronderzoek van haar voorstelling
‘Branden zullen wij’.
Het onderzoek dat de afgelopen drie weken heeft plaats gevonden is gericht op de vraag in hoeverre de controledrift van de mens aanzet tot geweldsdelicten en excessen.
Daarbij is onderzocht hoe een wisselwerking van tekst, video, geluid en spel deze vraag vorm kan geven.
De werking van deze drie elementen, evenals het spanningsveld van de twee realiteiten; de gecontroleerde werkelijkheid en de emotionele, ongeremde binnenwereld van de personages, wordt op de vloer onderzocht.
Sanne Boersma, Productiehuis [Frascati], Productie & Publiciteit, Nes 63, 1012 KD Amsterdam, 020-6227860,
sboersma@nestheaters.nl, www.theaterfrascati.nl
Taillebloed (2003)
concept/regie Désirée van der Heijden
tekst Natasja d ‘Armagnac
producent Meeuw Producties/ Theaterfestival de Boulevard/ Productiehuis Brabant
foto Lenno Verhoog
‘Taillebloed’
(Première tijdens Theaterfestival Boulevard 2003)
Een relatiedrama op het snijvlak van kunstdisciplines. Een man en een vrouw gaan de strijd aan met elkaar en worden geconfronteerd met hun persoonlijke angst.
Brabants dagblad: …ijzersterke tekst…verbluffend spel…..Taillebloed is een multidisciplinaire productie met fraaie videobeelden, bij de bijna kapotte relatie aandoenlijke muziek, prachtige dialogen tussen de kinderen, en de meesterhand van de regisseuse maken Taillebloed helemaal áf.
Utopia 2002 (2002)
concept en uitwerking
Marit Shalem, Lenno verhoog, Désirée v.d. Heijden
resultaat van workshop
’the medium is the message’ Gasthuis Amsterdam
aantal voorstellingen 1
‘Utopia 2002’ Onderzoeksproject
Een beeld dat vertelt over vast zitten en los raken; realiteit en droom over herinnering en over zout.
”Zout-zee-oesters-zweet-kristal-uitbijten-wit-huid
gebakken aardappels”.
‘Utopia 2002’ is een intergratie van interviews, videoprojecties, performance en geluid.
Loss (2002)
concept/regie Nienke Rooyakkers en Désirée v/d Heijden
aantal performances 14
producent Dasarts/Theater de Vorst/kunstencentrum Artis
foto Remco Tazelaar
‘Loss’ Een theatraal beeld
Een installatie/performance over het verlies van identiteit van een meisje van 9, gebaseerd op een herinnering. Een intergratie van installatie, performance en geluid. Het publiek kan in en uitlopen.
Brabants Dagblad: Een driedimensionaal beeld waar de toeschouwer gewoon doorheen mag lopen… De toeschouwer begeeft zich in de droomwereld van een negenjarig meisje. Herkenbare klanken.
Reconstructie (2001)
concept/regie Thomas Johanssen, Désirée v/d Heijden
aantal presentaties 1
spel Joep v/d Geest
foto Reyn van Koolwijk
‘Reconstructie’ Onderzoeksproject (2004)
Tijdens het 2e deel studieprogramma Dasarts. Een performance over depersonalisatie door data gebaseerd op een waargebeurde schietpartij die in Amsterdam plaats vond.
‘BloedEigen’ (2001)
Een theater/dansvoorstelling over bloedbanden.
Een moeder, 2 puberzonen en een nicht uit Australië gaan, ieder op eigen wijze, het gevecht aan van losscheuren van het vertrouwde en tevens verstikkende in hun levens. een montagevoorstelling met:
teksten van Oscar v/d Boogaert en Marius von Mayenburg
concept/choreografie Pia Meuthen
concept/regie Désirée v/d Heijden
aantal voorstellingen 15
Brabants Dagblad: Bewonderenswaardig staaltje theater….Zelden heb ik zo’n overtuigende combinatie gezien van toneel en dans, gelijkwaardig toegepast. Het concept heeft een ijzersterke samenhang, is zelfverzekerd en zit vol verrassingen.. het is dans, tekst, mime, maar vooral theater, humor en vaart.
‘Eindstrijd’ (1999)
Een bejaarde man voert de strijd met de aftakeling van zijn lichaam. De confrontatie met zijn dochter ,die hem verzorgt, is voor hem onverdraaglijk.Zij belichamen het conflict tussen enerzijds de fysieke teloorgang en anderzijds de luxe van het jong zijn. De tekst is speciaal voor dit project geschreven.
tekst Frank Mineur
regie Désirée v/d Heijden
aantal voorstellingen 15
locatie Huiskamers
Producent Productiehuis Brabant/’s-Hertogenbosch
Project Berichten van de straat
‘Botvlees’ (1998)
Voorstelling geïnspireerd door het werk van Elfriede Jelinek en Marguerite Duras. Een fysiek relatiedrama met video, rauw vlees en een ijsblok van 1 bij 1 meter.
concept/regie Désirée v/d Heijden
aantal voorstellingen 23
producent Het Kruis van Bourgondië, Maastricht
Limburgs dagblad: De acteurs voeren een schier perfect spel van aantrekken en afstoten op de regisseuse bouwt met haar acteurs een beeldenstorm op , vol gruwel en huiver, maar ook onmiskenbaar voorzien van een forse dosis humor. Mooie strakke beelden en video sluiten schitterend bij elkaar aan.
foto’s Carry Gisbertz
‘Het Proces tegen Suzanne Margaretha Brandt’ (1997)
Voorstelling geïnspireerd op de authentieke geschiedenis van Suzanne Margaretha Brandt (1748-1772). Zij raakte zwanger, verborg deze zwangerschap. Direct na de geboorte vermoordde ze haar kind. Ze werd ter dood veroordeeld. De jonge Goethe is bij dit proces aanwezig geweest wat hem geïnspireerd heeft voor het schrijven van de Gretchentragedie in de Faust.
concept/dans Pia Meuthen
concept/regie Désirée v/d Heijden
aantal voorstellingen 23
producent Het Kruis van Bourgondië, Maastricht
Dagblad de Limburger: …bewogen versie ..deels een fysieke, deels een spirituele benadering van de “gretchentragedie” met de stem van de rechter als verbindend element. Ik zag het blanke mes voortdurend boven haar blanke nek hangen.
foto Remco Tazelaar
‘Een Goed Hoofd’ (1995)
Afstudeervoorstelling Toneelacademie Maastricht over een relatie van twee vrouwen die uiterste van elkaar zijn . 12 mannen komen voorbij.
tekst Judith Herzberg
regie Désirée v/d Heijden
aantal voorstellingen 8
Deze voorstelling heeft de jaarlijkse theater Bistheaterprijs gewonnen.
Brabants Dagblad: ….Van der Heijden is er in geslaagd het poëtische en soms ook humoristische taalgebruik van Herzberg in tact te laten en tegelijkertijd een geheel eigen stempel op het stuk te zetten….vindingrijk en doeltreffend gebruik van lichaam en decor…talloze mooie beelden.
foto’s Anne-Marie Vossen
‘Hommage’ (1996)
Voorstelling geïnspireerd door het werk van Albert Camus.
Een zoektocht van een zoon naar zijn overleden vader.
concept/regie Désirée v/d Heijden
choreografie Pia Meuthen
aantal voorstellingen 10
Uit selectierapport NCA: eigenzinnige voorstelling met intrigerende elementen, rijk aan beelden (het mooiste openingsbeeld dat we in afgelopen jaren in het theater hebben gezien).
foto Remco Tazelaar