Bijlage 1 Dekselse Bosch / Afval is Goud
Brief die is uitgedeeld aan alle medewerkers van de afvalstoffendienst.
Op deze manier proberen we medewerkers/sters te vinden voor 'Afval is Goud'.
Beste,
Graag stellen we ons aan je voor:
Links, Marianne van Heeswijk (beeldend kunstenaar) en rechts, Désirée van der Heijden (theatermaker)
op de foto, samen op een waterfiets voor de Bosch Parade in Den Bosch.
De Bosch Parade is een kunstzinnige optocht over de Binnendieze, die 5x vaart in de derde week van juni,
met als uitgangspunt het werk van de schilder Jeroen Bosch, zie www.boschparade.nl
Vorig jaar hebben wij naar aanleiding van het schilderij 'de Tuin der Lusten' het drijvende beeld
'Tuin der Liefde' gemaakt wat o.a. bestond uit honderden witte knuffels.
We hebben daarvoor samengewerkt met Bossche schoolkinderen en vrijwilligers.
Misschien heb je het wel gezien:
Dit jaar is ons uitgangspunt het schilderij 'De Hooiwagen' (zie boven) van Jeroen Bosch,
wat onder andere over materialisme en hebzucht gaat.
Aangezien wij vinden dat er veel te veel weggegooid wordt in onze welvaartsmaatschappij , willen wij graag met jullie: de mensen die zorg dragen voor ons afval, gaan samenwerken.
Ons idee is een prachtig drijvend landschap van 'afvalgoud' (denk aan: deksels, bierdoppen, cd’s)
waar 4 vuilnismannen in te zien zijn en meerdere vuilnismannen langs de kant die daarop reageren.
Om een lang verhaal kort te maken: Wij willen op zoek gaan naar jullie talenten! Denk bijvoorbeeld aan zingen, fluiten, muziek maken en/of sterke beenspieren om te waterfietsen!
Wij willen dus vragen of jullie met ons dit avontuur aandurven.
Om te beginnen gaan wij een dag meewerken op de vuilniswagen en wij hopen dat jullie net zo enthousiast worden over dit project als wij zijn!
Alvast bedankt & hopelijk tot ziens, vriendelijke groeten,
Désirée van der Heijden www.deezs.nl 0653781538
Marianne van Heeswijk www.villavanheeswijk.nl 0645342223
Bijlage 3 'Handstandmeisjes' (2010)
(het geluid van de onschuld)
Naast het drijvend theatraal beeld zal op verschillende plaatsen in de stad een geluidswal met de stemmen van de eerder genoemde kinderen te horen zijn, die reageren op het werk van Jeroen Bosch. “We hebben de kinderen De Tuin der Lusten laten zien en hen daarop laten reageren.”
Ik zie een fontein met dieren
Lijkt net of het adam en eva zijn
Mooie natuur
Bomen rotsen ja ik vind het werk mooi
Een interessante plaat
Fontein erop
Meer met paarden erbij
Vogels staan erbij
Mooie plaat
Mensen
Mannnen vrouwen
Vogel vis herten geiten
Daarachter zijn Zeemeerminnen
Ja er Staan mensen te eten
Ze zijn naakt
Er staat een mens in een schelp
Staan twee mensen in een vrucht.
Pelikaan en een vlinder een uil een soort huis van vruchten een zak met blauwe besjes
daar zie ik een man die heel veel bessen draagt daar zie ik iemand die sap drinkt
Zwijnen kamelen ik zie een natuurkliniek
Twee naakte mensen
Man en vrouw
Engel
Allemaal rare dingen die niet bestaan denk ik
Tak waar een mens aan hangt
Aap olifant, ezel beesten die uit het water komen
Skeletten hoofd
Mensen die geen kleren aan hebben
Die mensen zonder kleren zitten op dieren en zo en er heeft er een een vis in zijn handen
Op een varken, op een koe
Er zit er een met een uil aan het knuffelen
Hier liggen ze op elkaar
Helemaal bloot
Behalve die, die heeft nog kleren aan
Blote mensen
Een haas een heel groot standbeeld
Surfplank
Muziekinstrument
Naakt mens die appel aan het plukken is, hier zit er een te zwemmen
man met een roze jurk en een grappige giraf die lui is, witte paarden en een olifant mensen die
op koeien rijden ik zie mensen die geen hoofd hebben en een man die op een aardbei ligt
iemand die in een schelp vast zit die wordt dan gedragen
een roze fontein mensen die naakt zijn planten dieren een man die aan de boom hangt
rare beesten die ik nog nooit heb gezien
een ijsvogel
een mens knuffelt een uil
planten die nog nooit bestaan hebben
Goden die in het water zitten met een soort van bal die niet bestaat
iemand die in een soort van vis zit
een neger
een blauwe egel met stekels en een giga vlinders.
Allemaal naakte mensen maar ik vind het wel raar dat hij wel kleren aan heeft
Ik vind het grappig om er zo naar te kijken
Beetje vol
Er wordt geloof ik ergens gevochten
Beetje raar, ziet er beetje raar uit
Iets ik weet niet wat het is maar het lijkt een beetje op… ik weet het niet
Weet je wat me vet lijkt? als je in drie werelden over kan lopen.
Je wilt toch niet naar de hel.
Ga ik eerst naar de hel kijken hoe lelijk het daar is
dan naar de hemel lekker zweven enzo
Hel is om te slapen ja daar is het donker kan je eerder je ogen dicht doen
In de hemel wil ik ook niet slapen want daar praten ze te veel
denk ik leuk spelen en in het middelste n beetje eten enzo
Das leuk spelen daar allemaal naakt enzo
Je kan toch niet spelen met die naakte mensen
Dan ga je tikkertje doen en dan val je op iemand
Als ze aangekleed zijn wil ik er pas naar kijken
Waarom hebben de mensen eigenlijk geen kleren aan
Dat was toen denk ik, dat was de mode denk ik
Duistere kant en dat is de goeie kant de hemel
Dat is het midden dat is goed en slecht door elkaar
Ze zitten allemaal in één tent
Dat moet, ze kunnen niet 5 duizend tenten voor iedereen!
Dolfijn, big, roze os, rat, iemand op een vogel, een spin,
De hel is overal
Vuur en duister dat is de hel
Ze eten een hele grote aardbei en een hele grote tros druiven en allemaal snoepjes
Die vogel voert hem
Misschien is die ziek die man
Groepje huidskleurige en dan ineens 1 zwarte erbij
Goede en slechte kant alle twee bij elkaar
Je kunt alles zeggen
Hij heeft alles door elkaar gedaan
Is dit een broccoli?
Hier zijn maar drie mensen en verder natuur
Misschien komen ze nog de mensen
Een zandloper
Ieder mens heeft wel iets raars
Mooi dat iemand dat allemaal zo door elkaar kan tekenen
Waarom liggen er in de hel dode mensen?
Omdat je in de hel gestraft wordt als je iets gedaan hebt.
Bij de hel zie je een afgebeten kont
Overal vuur
Wint het vuur?
ik zie mensen aan het seksen
ik zie ze kussen
ik zie blote mensen dansen in het water
roodborstje en een ijsvogel
overal naakte mensen
mijn oma maakt ook beelden van naakte mensen
ik zie twee jongens die tegen elkaar aan staan
ze zitten allemaal te seksen
twee mensen aan elkaar
twee mensen op een schelpiets
ik zie een vliegende vis
een budha met een uil op zijn kop
het paradijs
daar de hemel en daar de hel daar zou ik niet willen wonen
wat is dit?
Er zit een duivel ergens
Een heel groot hert
Een soort rare rat met een toverstokje
Er komt een rare piemel uit
Vleugels, raar hoofd,
Eenden die boekje lezen en dinosaurus die kikkers eten en muizen die kikkers eten en andersom
Een hond die op een kangaroe en een fret lijkt en een fret die op een slang en op een draak lijkt
Daar doen ze de paringsdans
Handstandmeisjes, circusartiesten
Ik zie dat adam en eva uit de tuin der lusten worden verdreven en dat vind ik heel erg zielig,
en eva lijkt heel zwak vind ik
Engelen
Ik zie een krab daar bij die hel hebben mensen messen door hun handen en
is een vrouw zwanger en heeft vieze dingen over zich heen
Zwemparadijs
een vliegende vogel met een leeuwenstaart die een poes heeft gevangen
Bijlage 4 De Genestelde (2005)
De gehele theatertekst van Marije Idema
Op de vloer ligt een rubberboot, onopgeblazen.
Dan geeft het binnenkomende publiek aanwijzingen over waar ze moeten gaan staan of zitten, soms wisselt ze weer mensen om,verschuift ze totdat het voor haar gevoel precies goed staat.
Dan
dus
dan ga ik maar
naar buiten
goeie moed – check
gezond verstand – check
gevoel voor richting – check
handspiegel – check
om te zien of IK het echt ben
met al dat buitenshuis om me heen
horizonkijker – check
vergezicht – check
dwaallicht – check
weg terug -
de weg te-rug
die blijft thuis
als je veel binnen bent zie je de dingen
je zou denken ze wennen
de dingen
maar ze groeien en krimpen
ze verschuiven
of lopen weg
alles is een huis op zichzelf
ook ik
een huis
en vandaag is er een plan in mij
morgen verhuist mijn huis
zonder hebben en houwen
en muis en man
en huid en haar
ergens ben ik overal geweest
ik was op reis stap stap stap
en viel dan rechtop in de stoel in slaap
mijn rug stijf
hoofd van mijn nek gevallen
de zapper op de grond gegleden
maar
mijn kuiten vertelden dat ik was gegaan:
over de brug de berg de wegen
links
nog eens links
rechts
rusten
op een wegwijspaddestoel
en na de reclame door en door
discoverychannel
national nog iets
ontdek-je-plekje
met een druk op de knop van kanaal naar kanaal
over zeeën vol met vissen
vanuit vliegtuig en in vogelvlucht
de grenzen over
en als ver weg mij begint te vervelen
sta ik vlak langs mijn gordijn
en door het grote glas boven mijn vensterbank
vang ik een glimp op van een fiets met hangslot
een hond die vies zijn rug kromt
en een plastic tas die tolt in de wind
en, heel groot ineens, komt er een bus voorbij
Door het raam zien we een schim, het is Als, ze danst
Dan
jíj staat niet op mijn programma
wat doe jij hier?
moet je niet buiten spelen?
kom je op de ramen kloppen?
belletje trekken?
of ben ik soms je lieveling?
je hebt laatst door mijn ruiten naar binnen zitten gluren
ik heb de gordijnen dichtgetrokken
en drukte mijn lijf tegen de muur
mijn hart klopte als een bezetene
het riep me
We horen Als roepen
kijk naar mij !
Dan
ik legde mijn hand erop
en sloeg mij ogen op
ik kon het ik weet niet waar op mijn lichaam leggen
overal klopte het.
mijn hele lijf als een zwerende vinger.
Als
klop klop!
wie is daar?
je harde hart
van vurenhout
laat ’t branden
zwemmen
springen
breken
stilstaan of op hol
of overslaan en overlopen
houdt het vast en maak het open
heb ’t lief dan raakt ‘t vol
Dan tegen Als
als ik ga
dan ga ik alleen
en wat achterblijft
dit huis
leef het uit
steek de fik er in
vier een feest
klim in de gordijnen
kijk eens door het raam naar buiten
in de holle ogen van de voorbijganger die je bent
Als zingt
pak me dan
als je kan
kan me toch niet pakken
Dan is in de weer met de nog onopgeblazen rubberboot
En richt zich duidelijk tot het publiek
Dan
het lijkt me niet meer dan aardig dat ik jullie bedank
bedankt
met name en vooral toch jij, tv
al was je laatst wat doof
jij liet me een buiten zien, zo mooi
jij hield van je kleuren en je sneeuw
en jij bij voorbeeld
stoel
jij hield mij vast
jij trok me naar je toe als mijn vest aan je knopen bleef haken
ik kan beter alleen zijn dan jij
en jij weer beter samen
zorg goed voor klein tafeltje
die heeft nooit begrepen
wat z’n voor -
z’n achterkant is
zoals ik niet echt ken wat ik van binnen ben
zeg bezem
jij dacht natuurlijk
dat ik jou zou gebruiken, hè?
om de rest aan de kant te schuiven
kijk jullie nu ‘ns staan
klaar voor een groepsportret
wachtend
altijd wachten opdat iemand je een plaats geeft
neerzet
ophangt
aanschuift
volstopt
ik heb mijn haar mijn leven lang bewaard
al mijn haar.
vlechten lagen in mijn lade
d’r is me nog wel eens een flinke duit geboden
voor een pruik denk ik
niks ervan
kon er kussentjes mee vullen
maar meestal keek ik er zo af en toe naar
of het de glans nog niet was verloren
of ik het was die daar lag
als je bewaart
maak je nooit iets
niet stuk maar ook niet heel
niets geschapen
Dan gaat plots op haar knieën zitten en begint te bidden.
Als komt binnen.
Als
handjes vouwen ogen sluiten
wat je wenst dat komt naar buiten
Als begint de boot op te pompen en neuriet “Hoofd schouders knieën teen knieën teen” of iets anders (on)toepasselijks.
Dan
ik heb God al eens ontmoet,
hij was als Elvis en ik troostte hem
een jong hart heeft moeite met roem,
al is alles eromheen zo wijs als wat.
zó treurig was ie,
dat hij alleen nog om andermans grapjes kon lachen,
héél zacht.
God was een muisje.
gestorven in een gasfornuis.
gelukkig zijn muizen nooit alleen,
zie je er één dan heb je er honderd
en God kwam uit een groot nest,
dat nog alsmaar groter wordt en groter
dat als ze elkaar vasthouden ze de hele wereld als een muizennet omspannen en
dan zijn er nóg over om door de mazen te kruipen.
‘s nachts als wij slapen piepen ze tussen de muren en op de zolders alles wat ze weten
en zo dromen we wat we dromen
en houden we ons fatsoen.
en als we weer wakker zijn,
zijn we bang voor hen en hun woorden
en zij begrijpen niet hoe hun broer God er toch zo ver mee is gekomen.
Als is in de boot gaan zitten
Dan
ik luister m’n leven lang al naar die muizenissen
met ingehouden adem
tot mijn oren gaan suizen en ik alleen nog spikkels zie
totdat mijn ledematen van me af tintelen
en ik mezelf ‘ns goed moet knijpen
in mijn borst moet kijken om te zien of ik het ben, die-
tegen Als
ik heb iets binnen
In me
waar jij geen weet van hebt
vanaf mijn eerste dag
huist er iets in mij
zoals in die vrouw
die, zonder het te weten,
haar onvolgroeide tweelingzuster in haar borst droeg
Ingenesteld
onder het sleutelbeen
zo dicht bij haar hart
als die zuster haar foetige armpjes had gestrekt
had ze het kunnen pakken
als ze niet dood was geweest
die zuster
die tweelingzuster
die genestelde
dus
dan ga ik maar
dat je bent gekomen
dat je binnen bent gekomen
omdat ik ga
zeker
Dan klopt op haar borst
pas maar op
wie weet
komt het naar buiten
Dan maakt een vrolijk dansje en valt dan in de boot, Als houdt haar vast
Dan
ik ben moe
alles om mij heen gaat naar bed naar bed
ik vind mijn evenwicht wel weer
ik slaap als een engel
met schoon geweten
en glad voorhoofd
neem ik afscheid van de muizen
Als begint de Duitse woorden van Elvis’ Wooden heart te zingen:
“Muss i denn, muss i denn
Zum Stadtele hinaus
Stadtele hinaus
Und du, mein Schatz, bleibst hier?
mm mmm mm mm mmm mm mm
mm mm mmm mm mmm mm mm mmmm
Sei mir gut
Sei mir gut
Sei mir wie du wirklich sollst
Wie du wirklich sollst
mm mm mmm mm mm mm mm mmmm”
Als ‘opent’ Dans hart en haalt er een briefje uit.
Ze vouwt het open en leest het.
Ondertussen valt Elvis in.
~ EINDE ~
Wooden heart / Muss i denn
Can't you see
I love you
Please don't break my heart in two
That's not hard to do
'Cause I don't have a wooden heart
And if you say goodbye
Then I know that I would cry
Maybe I would die
'Cause I don't have a wooden heart
There's no strings upon this love of mine
It was always you from the start
Treat me nice
Treat me good
Treat me like you really should
'Cause I'm not made of wood
And I don't have a wooden heart
Muss i denn, muss i denn
Zum Stadtele hinaus
Stadtele hinaus
Und du, mein Schatz, bleibst hier?
There's no strings upon this love of mine
It was always you from the start
Sei mir gut
Sei mir gut
Sei mir wie du wirklich sollst
Wie du wirklich sollst
'Cause I don't have a wooden heart